Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ)

Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ) 2 years 9 months ago #71052

• Neeske
  • Neeske's Avatar
  • Fresh Lemon
Ik ben op zoek naar een tool waarmee ik zowel enquêtes kan verspreiden als panels op kan bouwen. Kan LimeSurvey dit?

Op dit moment ben ik NETQ aan het uitproberen (www.netq-enquete.nl/).
Heeft iemand misschien zowel ervaring met LimeSurvey als met NETQ?
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen; de voor- en nadelen van beide tools.

Alvast bedankt,
Neeske
The administrator has disabled public write access.

Re: Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ) 2 years 9 months ago #71155

• mdekker
  • mdekker's Avatar
  • LimeSurvey Team
  • Thank you received: 68
Panel is iets dat binnenkort mogelijk wordt gemaakt. Als ik me niet vergis komt dat nog niet in 1.92 maar in 2.0 die daar vrij snel achteraan zal komen. Helaas is de 2.0 versie ivm licentie problemen teruggetrokken anders had je daar alvast naar kunnen kijken. NETQ ken ik verder niet.
---
Menno Dekker
The following user(s) said Thank You: Neeske

Re: Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ) 2 years 9 months ago #71219

• Neeske
  • Neeske's Avatar
  • Fresh Lemon
Goed om te lezen dat een panelmogelijkheid in 2.0 gerealiseerd wordt.
Enig idee wanneer die gereed is?

Re: Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ) 2 years 9 months ago #71229

Ik wil graag wat info geven.
Volgens mij is de alpha van 2.0 nog steeds te downloaden. 1.92 heeft tenminste één belangrijke feature die 2.0 niet heeft: de mogelijkheid om hele pagina's in een keer over te slaan of voorwaardelijk te laten zien. Verder zit de panel mogelijkheid er nog niet in.
1.92 is wel een heel belangrijke stap.
Ik heb wel gekeken naar netq, maar niet echt gebruikt. Netq leek mij typisch zo'n "vragenlijsten voor dummies" product: heel gemakkelijk bij het eerste gebruik, maar juist daardoor onhandig als wat meer ervaren bent. Bij voorbeeld: bij netq kun je iedere vraag afzonderlijk makkelijk intikken en vormgeven. Bij limesurvey moet/kun je de vormgeving via templates en css regelen. ALs je het syusteem kent is dat veel makkelijker en sneller, maar je moet wel een beetje weten wat je aan het doen bent (of een vriendje hebben die dat weet).
Een ander voorbeeld: limesurvey kun je op een eigen (of shared) server draaien. Een dergelijke server kost tegenwoordig vanaf 10 euro per jaar, dus dat zijn absoluut de kosten niet, en het inrichten is een fluitje van een cent, maar een heel klein beetje van servers moet je er van af weten (je moet bij voorbeeld weten wat een mysql database is, hoe je die aanmaakt, enzvoort. Niet spannend, ik zou het iemand in een kwartier allemaal uit kunnen leggen, maar bij het gebruik van netq hoeft dat allemaal niet.
De mogelijkheden van limesurvey zijn verder enorm goed doordacht. Je kunt merken dat de ontwikkelaars ook de gebruikers zijn (wat bij commerciele software bijna nooit zo is) Zo zijn de exportmogelijkheden van de gegevens voorbeeldig. Dat betekent dat de rapportagemogelijkheden binnen het programma beroerd zijn (maar volges mij gebruikt niemand die), mnaar dat je alles goed kunt doen door eerst de gegevens te exporteren.
Verder is er ook een perfecte exportmogelijkheid naar R. R is een gratis statistisch programma dat veel krachtiger is dan spss. Zo worden de kosten verder beperkt.
Bij netq zitten wel een heleboel voorbeeldvragenlijsten. Verder is de documentatie van limesurvey helaas van "open-sourceniveau", oftewel verouderd en soms onbegrijpelijk.
Kortom: als je niets van computers weet en wil weten, maar wel vragenlijsten wilt afnemenm, en bovendien geld wilt uitgeven, is netq prima. ALs je wilt weten hoe het werkt, en serieus met vragenlijsten aan de slag wilt blijven, en daar ook een beetje in wilt investeren, ga dan naar limesurvey.
Tenslotte zijn de kosten niet onbelangrijk. Bij zo'n commercieel product als netq is er altijd het risico dat je later tot de ontdekking komt dat je een nóg duurder abonnement nodig hebt. Limesurvey is alles behalve een abonnementenfuik: het is en blijft gratis, ook in zijn meest uitgebreide vorm.
The following user(s) said Thank You: Neeske

Re: Benieuwd naar de mogelijkheden van LimeSurvey (versus NETQ) 2 years 9 months ago #71300

• Neeske
  • Neeske's Avatar
  • Fresh Lemon
Bedankt voor de uitgebreide reactie Frans! :)
Ik krijg een steeds beter beeld van wat LimeSurvey kan en wat ik het beste kan doen. Enorm bedankt!
Time to create page: 0.102 seconds
Donation Image