Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Patientveiligheid

Patientveiligheid 3 years 4 months ago #61873

• lnmven
  • lnmven's Avatar
  • Fresh Lemon
Hallo!

Ik wil graag enquete onderzoek doen bij een bepaalde patientenpopulatie. Aangezien ik moet weten wie op de uitnodiging reageert en wie niet, wil ik de patienten een soort codenummer geven.
Nu heb ik dus 2 vragen:

1) is het mogelijk om mensen te laten inloggen onder code waardoor het dus voor mij zichtbaar is wie mijn enquete heeft ingevuld?
2) hoe zit het met de veiligheid van de antwoordgegvens? Waar slaan jullie de data op en hoe "secure" is dit???

Mvg,

LV!
The administrator has disabled public write access.

Re: Patientveiligheid 3 years 4 months ago #61912

• mdekker
  • mdekker's Avatar
  • LimeSurvey Team
  • Thank you received: 68
In principe kan je met tokens ervoor zorgen dat je weet wie reageert en niet, en daarnaast je antwoorden toch anoniem houden. Aan de antwoorden kan je dan niet meer zien wanneer ze zijn ingevuld en met welk token, maar in de token tabel kan je wel zien wie heeft gereageerd en wie niet. In theorie kan je dan bij de eerste die invult nog zien dat dat degene is die heeft ingevuld maar daarna wordt het toch erg lastig om de antwoorden aan de invuller te koppelen.

Verder is het aan te raden (in het algemeen) om zaken niet langer online te laten staan dan nodig is. Dus als je gevoelige data hebt zou ik die zo snel mogelijk van het internet verwijderen en zelf ergens veilig bewaren. Als iemand dan je webserver binnendringt dan staan die gegevens er niet meer.
---
Menno Dekker

Re: Patientveiligheid 3 years 3 months ago #62930

• tammo
  • tammo's Avatar
  • Junior Lime
  • Thank you received: 3
Als onderzoeker heb je wel zicht op wie er wel en wie er niet reageert. Dus feitelijk zijn de responses in ruwe vorm (op de server) niet anoniem. Als data manager of als onderzoeker heb je dan de taak/mogelijkheid om de naamsgegevens weg te laten bij de latere analyse en rapportage.

We hebben hierover een kleine FAQ geschreven:
www.kleinestappen.nl/faq

Re: Patientveiligheid 3 years 2 months ago #65155

• lluc
  • lluc's Avatar
  • Fresh Lemon
Grappig, wij gaan dezelfde soort enquete beginnen binnenkort, met limesurvey (wel niet bij de patiënten maar bij het personeel,op het intranet, dus niet via een externe server). Ik moet mdekker bijtreden, als je de enquete anonymiseert, dan zijn de antwoorden niet gelinkt aan de tokens van de deelnemers, en we gaan zeker niet op vinkeslag liggen om te zien wie eerst iets heeft ingevuld.
Time to create page: 0.110 seconds
Donation Image